Trust me, I am an engineer

Robotok segíthetnek gyerekeink fejlődésében?

2017. március 13. - SzarvasJános

robot_gyerek_blog.jpg

Már mi is hoztunk példákat arra, hogy a mesterséges intelligencia számos területen lehet meghatározó a közeljövőben, és most egy újabb elképzelés ütötte fel a fejét a technológiával kapcsolatban, ami egyfajta feladatnak is tekinthető: jó példát állítani a gyerekeknek. Úgy tűnik, hogy a gyerekek viselkedésére hatással van robotikus társaik személyisége – egy lelkes vagy figyelmes robottal történő játék például jobban lekötötte a gyerekeket, akik ráadásul szorgalmasabban is dolgoztak.

A kutatók több kísérletet is elvégeztek Tegával, egy robotikus társsal, amely úgy néz ki, mint egy Furby és egy Teletubby keveréke. A tudósok különböző válaszokat programoztak a robotba, hogy megvizsgálják, hogyan hat a robot személyisége a gyerekek viselkedésére.

„A célunk az, hogy olyan társat készítsünk, amely rendelkezik az összes olyan viselkedési formával, amelyet szeretnénk továbbadni a gyereknek” – mondja a csapat egyik tagja, Goren Gorden, a tel-avivi egyetem munkatársa.

A kísérletben negyven gyerek játszott egy fejtörőt Tega ellen. A gyerekek felének esetében a robotnak „semleges” személyisége volt, vagyis ha nyert, valami ilyesmit mondott: „Megoldottam a fejtörőt”, ha pedig veszített, akkor ezt: „Ez nehéz volt”. A csoport másik fele számára a Tegát motiválóbb hozzáállással látták el. Ha nyert, ezt mondta: „Ez nehéz volt, de keményen próbálkoztam, és összehoztam”, illetve ha vesztett, így szólt: „Keményen dolgoztál, és sikerült!”

Apró eltérések voltak a robot személyiségében, de a gyerekek reakciójában óriási volt a különbség. „Rájöttünk, hogy a második csoportban lévő gyerekek sokkal nagyobb szorgalommal próbálkoztak, és miután vesztettek, sokkal inkább szerettek volna nyerni, látszott rajtuk a küzdőszellem” – mondja Hae Won Park, a kísérlet vezetője és az MIT munkatársa, utalva arra, hogy ezek a gyerekek többször próbálkoztak a fejtörő megoldásával.

Gyerek módjára figyelni

A kutatók kipróbálták Tegát mesélőpartnerként is. A teszthez egy videófelvételt használtak fel, amelyen 9 pár gyerek egymásnak mesél történeteket. Ennek során egy gépi tanulású algoritmus azonosította azokat a tulajdonságokat, amelyek a legjellemzőbbek voltak a gyerekekre figyelő állapotukban. „Azt állapítottuk meg, hogy a gyerekek nagyon előrehajolnak és bámulnak, amikor igazán leköti őket egy történet. A felnőttekre ez nem annyira jellemző, de a gyerekek esetében nagyon fontos ez a jelenség” – mondja Park.

A gyerekek ezt követően elmondtak egy történetet két ugyanolyan, egymás mellett álló Tega robotnak. Az egyiket arra programozták, hogy úgy figyeljen, mint egy gyerek – előredőlve, bólogatva és mosolyogva, miközben gyakran reagál akkor, amikor a mesélő energetikusabban adja elő a történetet. Ezzel szemben a másik robotot visszafogottabbra programozták. A felmérések szerint a gyerekszerű Tega volt a figyelmesebb, és nekik szívesebben meséltek történeteket a gyerekek is.

Az iménti kijelentés a gyerekek viselkedésében is megmutatkozott: „amikor a gyerekek figyelmet érzékelnek, hosszabb történeteket mesélnek, összetettebb narratívákkal, és a szókészletük gyorsabban gyarapodik” – mondja Park.

A történetmesélés fontos a gyerekek fejlődése szempontjából, így izgalmas lehetőséget jelent, ha egy robot elő tudja ezt segíteni, legalábbis Liz Pellicano a londoni Institute for Education (Oktatási Intézet) munkatársa szerint. „Óvatosnak kell azonban lennünk” – teszi hozzá. „Nem minden gyerek ugyanolyan, ezért jó lenne, ha a jövőben a robotok hozzá tudnák igazítani a viselkedésüket az egyes gyerekekhez.”

Park is úgy véli, hogy még nem kiforrott, hogy a gyerekek tanuláshoz való hozzáállásában milyen szerepet tud játszani hosszú távon egy robot személyisége. Lehetséges, hogy a jelenlegi eredmények részben csak az „újdonság varázsának” tudhatók be, mivel a gyerekek először találkoznak ilyen jellegű robottal. A tervek szerint a csapat azt szeretné a jövőben megvizsgálni, hogy mik a tartós hatások.

Gordon elmondása szerint abban reménykednek, hogy a robot mind az otthonunkban, mind pedig a tantermekben hasznosnak bizonyul majd: „a cél az, hogy a robot a gyerek tanulótársává váljon, és a gyerek számára inspiráló módon viselkedjen. Vagyis az, hogy az erőfeszítés megtérülésé kifejezhetővé váljon, és hogy a kihívások szeretete kerüljön előtérbe. Bebizonyítottuk, hogy a gyerekekre hatással van ez a fajta viselkedés, és tényleg jobban próbálkoznak, miután kapcsolatban kerülnek a robottal.”

(Forrás)

***

Ha te is kreatív, kihívásokkal teli mérnök állász keresel minőségi munkáltatóknál, jó helyen jársz, mert a Schönherz Bázis épp azért jött létre, hogy Neked segítsen!

Gyere, nézz szét aktuális állásajánlataink között!

A bejegyzés trackback címe:

https://bazis.blog.hu/api/trackback/id/tr8512334583

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása